 |
www.forum143.fora.pl Forum miłośników modeli samochodów w skali 1/43
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JarekS
Dołączył: 09 Gru 2014
Posty: 596
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Śro 1:22, 15 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Ano właśnie... 293 to bardzo duża ciekawostka. Trochę owiana tajemnicą
W sensie takim, że nie do końca jest wszystko jasne.
Powstał jako prototyp, a w zasadzie jako dwa prototypy.
Najpierw w 1988 powstał pierwszy prototyp, granatowy, który właśnie przedstawia model Sowiecki Awtobus:
Niestety autobus był trudny w manewrowaniu i miał przede wszystkim za słaby silnik, bo wsadzono tam standardową RABĘ, znaną z 260-tek i 280-tek.
4 lata później, w 1992 roku przebudowano go, wsadzając silnik MAN. Silnik jest większy, nie mieścił się w dotychczasowej komorze, dlatego przesunięto środkowe drzwi pierwszego członu "o jedno okno do przodu". Powstał drugi prototyp:
Zabieg z przesuwaniem drzwi pojawił się także w zwykłych przegubowych 280-tkach, w których zastosowano silnik MAN:
293 pozostał w Europie prototypem i nigdy nie wszedł do obsługi liniowej. Prototyp sprzedano do Teheranu, gdzie słuch o nim zaginął. Na Kubie zbudowano kilka - kilkanaście sztuk Ikarusów dwu-przegubowych. Ale miały one nieco inny człon środkowy (dłuższy o jedno okno i z osią na pojedynczych kołach, a nie na bliźniakach):
No i zagadka numer 1 - dlaczego ten prototyp ma zaślepki halogenów, a na wszystkich innych zdjęciach ma już halogeny? Dodatkowo, prawe lusterko ma szarobiałe, a na innych zdjęciach już jest czarne. No i naklejka na "masce". Może to wersja przedpremierowa?
Niestety modele Sowieckiego Awtobusa są kiepsko wykonane z fatalnymi dodatkami - lusterka, wycieraczki są zrobione z kiepskiej... gumy. Dlatego odlewnia żywicznych dodatków pracuje pełną parą i większość z moich Ikarusów przejdzie drobne waloryzacje.
Za to 260-tka z ClassicBusa - po prostu cudo. Naprawdę piękny model - bije na głowę wszystkie dotychczasowe.
Strasznie mnie te Ikarusy "wciągnęły". W drodze jest jeszcze zielono-biała przegubowa 280-tka z Sowieckiego Awtobusa i zaklepana 180-tka (przegubowy, starszy model) również z Sowieckiego Awtobusa. Na tą chwilę będzie 10 Ikarusów w skali 1/43, a temat jest "rozwojowy"
Ale od razu zastrzegam, że na pewno nie pójdę w Vector Models, bo one mają skopane bryły - po prostu mi się podobają.
Nie mam ciśnienia, żeby je przemalowywać i robić na siłę polskie wersje - mnie się te autobusy podobają w wersjach, w jakich występowały. Dlatego też wyszukuję sobie w miarę podobne wersje oryginalne, np. z Moskwy i będę się starał zbliżyć modele do wersji oryginalnych.
Pozdrowienia.
PS
280-tkę biało-bordową (na zdjęciu z poprzedniego posta) zdobyłem za połowę ceny sklepowej (nówka "nie śmigana"). Grzech było nie skorzystać z tej oferty. 260-tka z ClassicBus kupiona na Allegro od jednego ruska, za cenę zbliżoną do ceny sklepowej w Rosji, więc też nie przepłacony
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Wto 22:35, 08 Wrz 2015, w całości zmieniany 7 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JarekS
Dołączył: 09 Gru 2014
Posty: 596
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Czw 0:26, 16 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Post pod postem, co tam, swoboda jest
Zdjęcie, o którym wspomniałem powyżej, jest na pewno fotomontażem - przedstawia tureckiego Ikarusa 280, któremu ktoś "dorobił" trzeci człon w Photoshopie. Nawet dość udany ten fotomontaż, ale drugi przegub jest kopią pierwszego... Nie ważne...
A tak wygląda moja "odlewnia" detali Ikarusowych - kopie elementów wyciągniętych z Ikarusa 280 ClassicBus (panele nad drzwiami, tablice kierunkowe, roletki, wywietrzniki, głośniki), felgi dopasowane z jakiejś ciężarówki (chyba MAN/Roman), pierścienie felg, ramiona lusterek zrobione samodzielnie, zderzak przedni skopiowany, przygotowany pod halogeny i tak odlewany, same lusterka z IFY (dżwig). Robi się forma do odlewania tylnych lamp (pojedynczych). To są elementy, których brakuje w modelach Sowiecki Awtobus albo są niezgodne z oryginałem. Największym problemem w Ikarusie 293 (prototypie) jest pierwszy pałąk - nad pierwszym przegubem. W oryginalnym autobusie tego pałąka nie ma (jest dopiero nad drugim przegubem), a model go niestety ma... Ponieważ jest on odlany razem z karoserią, jego usunięcie wymagałoby malowania całej budy. Niestety ta niezgodność zostanie...
Póki co, tyle dodatków:
Na razie na warsztacie mam dwa MAZy 503 z NashAvtopromu - jak je skończę (a pracy przy nich sporo), będę się zabierał za Ikarusy.
Pozdrowienia
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Śro 2:15, 06 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–

Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Czw 4:01, 16 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
JarekS napisał: | Post pod postem, co tam, swoboda jest |
A co w tym złego? Jakieś zabobony, a może religia zabrania albo PAŃSTWO?
JarekS napisał: |
A tak wygląda moja "odlewnia" detali Ikarusowych - kopie elementów wyciągniętych z Ikarusa 280 ClassicBus (panele nad drzwiami, tablice kierunkowe, roletki, wywietrzniki, głośniki), felgi dopasowane z jakiejś ciężarówki (chyba MAN/Roman), pierścienie felg, ramiona lusterek zrobione samodzielnie, zderzak przedni skopiowany, przygotowany pod halogeny i tak odlewany, same lusterka z IFY (dżwig). Robi się forma do odlewania tylnych lamp (pojedynczych). To są elementy, których brakuje w modelach Sowiecki Awtobus albo są niezgodne z oryginałem. Największym problemem w Ikarusie 293 (prototypie) jest pierwszy pałąk - nad pierwszym przegubem. W oryginalnym autobusie tego pałąka nie ma (jest dopiero nad drugim przegubem), a model go niestety ma... Ponieważ jest on odlany razem z karoserią, jego usunięcie wymagałoby malowania całej budy. Niestety ta niezgodność zostanie...
|
Pięknie sobie radzisz. Wiadomo, nazwa zobowiązuje, SOWIECKI to SOWIECKI, nie może być za łatwo. Spec od autobusów się z Ciebie Jarek robi. I baaaardzo dobrze.
Ale nie rozumiem tylko o co chodzi z tymi felgami
Przecież to nie jest wzór, który występował w Ikarusach.
Wyjaśnisz?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kraeuter
Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 3556
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 23:19, 16 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Co do "pająka" dachowego nad pierwszym przegubem w 293:
pracowałem w latach '80 i na początku '90 w transporcie miejskim - Ikarus zaprezentował nam około '94 (dokładnie nie pamiętam) prototyp "pchacza" z silnikiem w naczepie - nie miał on "pająka" nad przegubem, ponieważ kąt wręgu opończy, tak, jak i sam sprzęg (wymuszony kąt skrętu) były sterowane przez siłowniki hydrauliczne, umieszczone nisko, na poziomie haka, w rejonie płaszczyzny podpory wręgu. Jeżeli 3-członowiec miał silnik w 2-gim członie - "pająk" na pierwszym sprzęgu był po prostu zbędny.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kraeuter dnia Czw 23:21, 16 Lip 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JarekS
Dołączył: 09 Gru 2014
Posty: 596
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Pią 23:15, 17 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
Paweł, bo to jakieś tam naleciałości z innego, hehehehe
Właśnie z felgami jest drobny kłopot... Szukając zdjęć różnych Ikarusów, natknąłem się na co najmniej 3 wzory felg.
Po pierwsze typowe, najstarsze, podobne do takich, jak były jeszcze w Ogórkach. Nie wiem, jak one się nazywają:
Ale prototyp ma zupełnie inne felgi na osi pierwszej i ostatniej, to są jakieś felgi nowszego typu:
Podobne felgi były na 280-tkach bez kołpaczka ochronnego (pierścienia):
I z kołpaczkiem:
I właśnie mniej więcej takie felgi mam odlane. Może tego nie widać na zdjęciach, ale ten wzór jest bardzo podobny. Te odlane felgi pójdą na pewno do modelu prototypu 293 (oryginalnie model ma niewłaściwe felgi - wzór stary) i pójdą do przegubowca 280 z Sowieckiego Awtobusa biało-zielonego z dwuskrzydłowymi drzwiami - będę chciał ten model upodobnić do autobusu ze zdjęcia powyżej (z zielonymi felgami).
Jest jeszcze trzeci wzór felg, zbliżony do wzoru drugiego, ale ma on więcej otworów (mniejszych) na zewnętrznej płaszczyźnie (najbliżej rantu opony) - bez kołpaczka:
I z kołpaczkiem:
Wzorów pewnie było więcej, ale... mnie wystarczy to, co mam. Zastanawiam się jeszcze nad kołpaczkami, które mam odlane - być może pójdą one na dotychczasowy model Ikarusa 260 z Sowieckiego Awtobusa, bo on i tak na razie jest fikcyjny.
Kraeuter, dzięki wielkie za wyjaśnienia z pierwszej ręki odnośnie pałąka. Ciekawa historia.
Niestety z prototypem jest inaczej - miał on na pewno silnik w pierwszym członie, a ze zdjęć wynika, że nad pierwszym przegubem pałąka nie było. Niestety, zdjęcia są kiepskiej jakości, niezbyt wyraźne, ale jednak ta część autobusu jest na tyle dobrze widoczna, że można takie wnioski wysnuć.
Pozdrawiam.
PS
Do eksperta to mi jeszcze daleko... jak stąd do Węgier
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Sob 1:29, 18 Lip 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JarekS
Dołączył: 09 Gru 2014
Posty: 596
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Sob 1:23, 08 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
A oto moja autobusownia:
A to jeszcze nie koniec
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Wto 5:29, 05 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–

Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Sob 2:43, 08 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
JarekS napisał: | A oto moja autobusownia:
A to jeszcze nie koniec  |
No kurde, nieźle się rozpędziłeś...
A niedawno tak tylko skromnie wspominałeś o podstawowych pozycjach.
Ciekawy jestem jak wielka będzie przepaść pomiędzy IXO'wską gazetą, a Classicbus'em (myślę o Ikarusie 55/66). Grunt, aby nie było skopanej bryły.
Też go kupiłem na ebay + jeszcze coś fascynującego. W necie nie można na razie nawet znaleźć paru sensownych fotek, więc strzał w ciemno.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zagato
Dołączył: 01 Wrz 2010
Posty: 1493
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Bydgoszczy
|
Wysłany: Sob 13:58, 08 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
Pytanie to kolegów obcykanych w temacie autobusów:
Czy istnieje dobry model Autosana H9 w skali 1:43?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–

Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Sob 16:08, 08 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
zagato napisał: | Pytanie to kolegów obcykanych w temacie autobusów:
Czy istnieje dobry model Autosana H9 w skali 1:43? |
No niestety jeszcze nie. Jedyne co powstało to "dzieło" speców od Twojego żółtego fiata 1500 coupe...
Jest szansa na kioskowego Jelcza PR110 od IXO, zawsze coś.
A najlepszy z istniejących Jelczy ogórków w "43" to żywica (nie wiem kto jest autorem), którą rozprowadzał czeski Foxtoys.
Jarek go posiada, pokazywał w innym temacie, a ja go ciągle namawiam na dokończenie budowy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zagato
Dołączył: 01 Wrz 2010
Posty: 1493
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Bydgoszczy
|
Wysłany: Sob 16:23, 08 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
A ten Ogór to malowany MPK czy jakiś inny?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–

Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Sob 16:27, 08 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
zagato napisał: | A ten Ogór to malowany MPK czy jakiś inny? |
Kit żywiczny, Januszu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zagato
Dołączył: 01 Wrz 2010
Posty: 1493
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Bydgoszczy
|
Wysłany: Sob 17:46, 08 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
Ano tak!
Wszystko przez te upały
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–

Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Nie 15:39, 09 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
zagato napisał: | Ano tak!
Wszystko przez te upały  |
Gotowce też były, ale oczywiście w barwach czeskich przewoźników.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zagato
Dołączył: 01 Wrz 2010
Posty: 1493
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Bydgoszczy
|
Wysłany: Nie 17:09, 09 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
Paweł,kupowałeś coś z tego sklepu w przeszłości?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pablo13
–-–-–-–-–

Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 6228
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wstyd się przyznać, że Poznań. :(
|
Wysłany: Nie 18:48, 09 Sie 2015 Temat postu: |
|
|
zagato napisał: | Paweł,kupowałeś coś z tego sklepu w przeszłości? |
Ja osobiście z tego sklepu nie korzystałem, ale z innych czeskich owszem.
Mam kilka modeli firmowanych tą marką, m.in Velorexa. Przedsiębiorczy Czesi z Foxtoys zamawiają u różnych producentów specjalne edycje robione dla nich, rzeczony Velorex jest od Minimaxa. Mają dobre opinie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|